Leerteams
benutten en delen van kennis
Kennisnetwerken
docenten wisselen kennis uit
Leerkringen, docent-onderzoeksteams en academische werkplaatsen zijn populair in het onderwijs. Dit hebben we voor een verkennend onderzoek geschaard onder de noemer ‘kennisnetwerken’. We zijn nagegaan of het leraren lukt om opbrengsten en inzichten uit kennisnetwerken toe te passen in hun lespraktijk en verder te verspreiden naar collega’s. Dit onderzoek is uitgevoerd door Marianne Boogaard, Patrick van Schaik, Charles Felix en Wouter Schenke.
Rapport Kennisbenutting in kennisnetwerken van docenten: Een verkenning
Presentatie die werd gegeven op de bijeenkomst van 22 juni 2016 op het Da Vinci College in Leiden
Presentatie: Kennisbenutting in netwerken van docenten: een verkenning - Marianne Boogaard
Masteropleidingen
bron van kennis in school
Uit dit vragenlijstonderzoek van Henk Sligte en Wouter Schenke blijkt dat kennisbenutting en -verspreiding duidelijk verschilt per type masteropleiding.
Rapport Een masteropleiding als bijdrage aan kennisbenutting en -verspreiding door leraren
Presentatie die werd gegeven op de bijeenkomst van 28 november 2016 op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam
Presentatie over Onderzoek naar Masteropleidingen als mogelijke strategie voor kennisbenutting en -verspreiding op 28 november 2016
Presentatie: Een masteropleiding als bijdrage aan kennisbenutting en –verspreiding door leraren - Henk Sligte en Wouter Schenke
Programma leerKRACHT
docenten ontwikkelen kennis
Irma Heemskerk en Wouter Schenke hebben onderzoek gedaan naar het programma leerKRACHT
Rapport Kennisontwikkeling en kennisdeling met leerKRACHT
Presentatie: Kennisontwikkeling en kennisdeling met leerKRACHT - Irma Heemskerk en Wouter Schenke
Presentaties
tijdens conferenties en bijeenkomsten
Openingspresentatie Wouter Schenke
Datateam en onderzoeksmarkt - Martinuscollege
Watervalaanpak ICT - Stanislas College
Kennisdelen over ict en chromebooks - Stanislas College
Bevorderen van kennisbenutting in docentgroepen
Regionale academische opleidingsschool West-Friesland
Martinuscollege
Calvijn College
AcOA
Da Vinci College
Research results - Patrick van Schaik en Wouter Schenke
Bevindingen uit docentonderzoek verspreiden in school
Research project Knowledge Utilisation - Patrick van Schaik
Presentatie over resultaten jaar 2 - ORD-conferentie 2017
Op 6 april 2017 vond in Amsterdam de EAPRIL seminar plaats, georganiseerd door de partners van IAMEducation. Het thema was het verbinden van praktijkgericht onderzoek en onderwijs. Hieronder kunt u de PPTs downloaden die door de presentatoren zijn gebruikt.
Openingssessie - Wouter Schenke
Keynote-presentatie - Marco Snoek
Keynote-presentatie - Patrick van Schaik
Kennis benutten! Ervaringen uit onderzoek in vo-scholen - Wouter Schenke
Kennisbenutting in netwerken van docenten: een verkenning - Marianne Boogaard
Een masteropleiding als bijdrage aan kennisbenutting en –verspreiding door leraren - Henk Sligte en Wouter Schenke
Kennisontwikkeling en kennisdeling met leerKRACHT - Irma Heemskerk en Wouter Schenke
Raamwerk voor beschrijving van impact van praktijkgericht onderwijsondezoek - Suzanne Groothuijsen
Kennisbenutting in onderzoekende scholen - Anje Ros
Impact Praktijkgericht Onderzoek - Linda Sontag, Christa Teurlings en Suzanne Beek
Leiderschap van docenten, schoolleiders en onderzoekers in de samenwerking rond onderzoek - Frank Hulsbos en Wouter Schenke
De Gentste masterclass 'lerarenopleiders onderzoeksvaardig!': uitgangspunten, verloop en uitkomsten - Ruben Vanderlinde en Hanne Tack
Onderzoeksmatig werken door academisch opgeleide leerkrachten - Jan Baan, Lisa Gaikhorst en Monique Volman
Samenwerkingen rondom onderwijs - Mirjam Schuijff, Natalie Pareja Roblin en Susan McKenney
Onderzoek van studenten verbinden aan schoolontwikkeling - Judith Bekebrede
Presentatie die werd gegeven op de bijeenkomst van 22 juni 2016 op het Da Vinci College in Leiden
Presentatie die werd gegeven op de bijeenkomst van 28 november 2016 op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam
Presentatie over Onderzoek naar Masteropleidingen als mogelijke strategie voor kennisbenutting en -verspreiding op 28 november 2016